L’acompanyament d’un mainatge en una llar necessita una bona coordinació de part de l’equip de professionals.

La mainada necessita un medi reconfortant i tranquil·litzador .
És important que l’equip se construeixi al voltant d’un mateix projecte educatiu per mor de respectar els diferents ritmes i les necessitats de la mainada.
Vos presentem aquí unes direccions del projecte educatiu de la llar d’infants “El NIU”, projecte que serà afinat per l’equip definitiu.

Acolliment de la mainada

Inscripció

Al moment de la inscripció, els pares seran rebuts per la directora. Aquest primer contacte és altament important, permet teixir els primers lligams entre les famílies i l’estructura. El projecte d’establiment i les modalitats de funcionament seran exposats. Els pares podran visitar la llar i se’ls presentarà el conjunt del personal.

Període d’adaptació:

L’adaptació és el període on cada un dels partenaris (mainatges, pares i professionals) se descobreixen, aprenen a conèixer-se.
Permet a la mainada d’acostumar-se al nou medi així com a l’equip.
Els intercanvis amb el personal tindran com a objectiu de tranquil·litzar els pares.
Finalment l’equip podrà familiaritzar-se amb els costums del mainatge.
És també el període que prepara a la separació pares/fill.
La integració serà progressiva en funció del comportament del mainatge i de la disponibilitat dels pares.
En un primer temps els pares comparteixen estones amb els mainatges al si de la llar. Més tard el mainatge queda sol per estones cada vegada més llargues.

Acolliment el dia a dia del la mainada

A l’arribada, els pares podran transmetre a la persona encarregada de l’acolliment les informacions per assegurar un bon lligam amb la llar. Per exemple conèixer l’hora de l’esmorzar, explicar com el mainatge ha passat la nit, els eventuals tractaments a donar...
Llavors és al professional d’acompanyar la mainada al moment de la separació amb els pares.

Sortida de la mainada

El moment en què l'infant retroba els seus pares és molt important.
A més de la ressenya del dia sobre els àpats, la migdiada i el canvi de bolquers, el personal s'aplicarà particularment a explicar als pares un moment particular, una anècdota, una activitat viscuda pel seu fill.
També és l'ocasió pels pares de demanar consell al personal sobre diferents temes, com ara: les migdiades, la higiene, l'alimentació, les activitats,...
Atendre les diferents necessitats de l'infant

L'alimentació:

L'hora dels àpats ha de ser un ser un plaer, un moment d'intercanvi, i ha de tenir lloc en un ambient tranquil i relaxat.
Els àpats biològics, preparats in situ, s'hauran d'adaptar a les diferents edats, pel que fa a les quantitats i a la consistència.
Es prendran mesures particulars en cas d'al·lèrgia, intolerància a alguns aliments o adaptades a determinats règims religiosos.
Si els pares ho desitgen, els nins podran compartir un espertinar en ocasió d'un aniversari.
En funció de la maduresa de l'infant, l'adult serà vigilant i l'ajudarà quan manifestarà el seu desig de menjar tot sol.
Es proposarà a l'infant estris adaptats a les seues necessitats en funció de la seva edat, tot i respectant les normes d'higiene i seguretat.

Higiene

Un medi saludable i atencions periòdiques són indispensables al bon desenvolupament de la mainada.
La sala d'atenció ha d'estar equipada amb una petita dutxa, vàters i piques a l'alçada dels nins. El material serà netejat i desinfectat periòdicament.
Els bolquers, de teixit si així ho desitgen els pares, s'han de canviar regularment durant el dia.
L'aprenentatge de la higiene, que ha de tenir en compte la maduresa del nin, se farà a casa amb els pares; la llar en prendrà el relleu. Es proposarà al nen el pot o els vàters. Aquí també, el personal recolzarà i encoratjarà els nins.
El personal portarà sabates especials per llar d'infants. A més, se'ls proporcionarà tots els elements necessaris per a rentar-se i desinfectar-se les mans.
El protocol de neteja i desinfecció ha de ser periòdicament aplicat al local, materials i joguines.

Dormir i descansar:

La mainada també creix i madura durant el temps de descans. Per tant, és important proporcionar-li moments de calma i tranquilitat.
En l'espai de jocs, un raconet de descans serà a la disposició del nin, i li permetrà d'aïllar-se i descansar segons les seves necessitats.
Activitats de cant i de lectura també seran l'ocasió per gestionar tensions i canalitzar l'energia desbordant que caracteritza la mainada d'aquestes edats (secció mitjans-grans).
El dormitori dels bebés i dels grans seran separats, per mor de respectar el ritme de son de cada infant.
Per tal de proporcionar un ambient de tranquilitat, els costums de la mainada (xumet, pallot,...) seran respectats, tant com no infrigeixen les normes de seguretat; no s'acceptarà coixins o voltes de llit.
També és important de posar en plaça un ritual per anar a dormir. Per exemple, pels bebés acomiadar-se dels companys i posar una musiqueta al dormitori.
Quant als més grans, els infants poden endreçar els seus afers en una caixa, i el personal pot llegir una història o cantar una cançó.
No se despertarà cap nin a una hora determinada, tret de demanda expressa dels pares.

Les activitats:

Tal com ja ho hem esmentat en el projecte pedagògic el nin se construeix jugant.
El material proposat ha de permetre al nin de moure's en l'espai de l'estructura segon les seves ganes i necessitats.
L'adult ha d'ajudar el nin, però no de fer les coses enlloc seu.
La immersió lingüística permet una obertura cultural.

Necessitats d'afecte i necessitats de límits

Per al seu equilibri i per a construir-se el nin necessita ser respectat com una persona que se mou en un grup.
Al nin, se l'anomenarà pel seu nom i no per un sobrenom.
El pellot és un objecte que permet al nin fer el lligam entre la llar i la seua familia. El tranquilitza al moment de separar-se dels pares i per tant, pellots i xumets seran a la disposició de la mainada. No seran mai utilitzats per castigar-los si s'ha de renyar el nin.
Els mainatges se sentiran tranquils i confiats en les seues relacions amb els adults. Les estones d'abraçades i manyagueries li permetran sentir-se més segur com a individu.
El nin, per construir-se també necessita un marc i límits. Aquests han de ser donats pel conjunt del personal i han de ser molts clars per la mainada. Els limits han de ser seguits en totes les activitats al llarg del dia.
Tots aquests elements permetran al nin i als seus pares, de viure bé la seva integració a la llar.